기관회원 [로그인]
소속기관에서 받은 아이디, 비밀번호를 입력해 주세요.
개인회원 [로그인]

비회원 구매시 입력하신 핸드폰번호를 입력해 주세요.
본인 인증 후 구매내역을 확인하실 수 있습니다.

회원가입
서지반출
치료적 공연의 제작 및 상연에 관한 사례 연구
[STEP1]서지반출 형식 선택
파일형식
@
서지도구
SNS
기타
[STEP2]서지반출 정보 선택
  • 제목
  • URL
돌아가기
확인
취소
  • 치료적 공연의 제작 및 상연에 관한 사례 연구
  • A Case Study on the Producing and Staging Process of a Therapeutic Theatre - Work of the therapeutic theatre ≪A Duck and a Princess≫
저자명
김지선
간행물명
연극예술치료연구KCI후보
권/호정보
2011년|1권 (통권1호)|pp.1-37 (37 pages)
발행정보
한국연극예술치료학회|한국
파일정보
정기간행물|KOR| 이미지(1.07MB)
주제분야
예체능
원문 미리보기는 1페이지만 제공 됩니다. 전체 페이지 보기를 원하실 경우 다운로드열람하기를 이용해 주세요.
서지반출

국문초록

본 논문은 치료적 공연 ≪오리와 공주≫ 사례를 중심으로 제작 과정 및 상연과정을 구조화하여 공연에 참여하는 연극치료사(연출, 배우, 안내자)와 관객에게 미치는 치료적 영향을 알아보고자 한다. 연구대상은 치료적 공연 ≪오리와 공주≫ 제작 및 상연 과정에 참여한 연극치료사(연출가, 배우, 안내자) 20명과 청소년 및 쉼터 청소년과 이주여 성, 미혼모, 빈곤모자가족, 우울증 여성 등의 소외여성과 연극치료 및 치료 적 공연에 관심을 갖고 있는 학생과 예술치료 및 상담치료 종사자 등의 관 객 899명이다. 치료적 공연의 제작 및 상연과정 분석은 ‘질적 연구 방법’을 택하여 참여 자로 임한 연구자가 직접 체험한 과정을 연극치료의 관점에서 그 의미를 밝히는 내러티브 방식을 취했다. 치료적 공연의 제작 및 상연과정 분석을 통해 알게 된 결과는 다음과 같 다. 첫째, 치료적 공연은 연극치료 작업과 같은 형태, 즉 극장 체험(웜업)-연 극보기 표현하기(본 활동)-만남 나눔(마무리)의 구조를 취하며, 거기서 관 객은 수동적 관찰자가 아니라 직접적인 참여자로서 무대의 주인공이 된다. 둘째, 치료적 공연의 제작 및 상연과정은 연극치료사의 역량 강화 및 성 장의 계기로 작용한다. 연극치료사(연출자, 배우, 안내자)는 개인의 실제 이 야기를 허구의 보편적인 이야기로 확장하고 또한 관객과 직접 만나 소통하 면서 연극치료사로서 직관력과 포용력과 순발력이 향상되었다. 셋째, 치료적 공연의 상연에 참여한 관객은 자기 인식 및 회복을 경험했 다. 일반 연극 공연에서와 달리 객석에 앉아 수동적으로 극을 소비하는 대 신 능동적으로 공연 과정에 개입하여 자기 자신의 경험을 성찰하고 변형하 는 치유의 여정을 겪어냈다. 넷째, 치료적 공연은 일반 연극 공연과 연극치료 작업이 창조적으로 어 우러진 새로운 공연 양식을 창출했다. 관객이 연출자 및 배우와 함께 적극 적인 행위 주체로서 극적 현실을 공동 창조하고 다채로운 의미를 생산해내 는 흥미로운 연극 형태를 가능케 한다. 본 연구의 대상인 치료적 공연 『오리와 공주』은 기존의 극장 연극과 연 극치료 이론을 근거로 여러 가지 방법을 구체적으로 모색하였다는 데에 그 의의가 있으며, 향후 더 나은 치료적 공연을 위해서는 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 관객의 공감과 극적 참여를 끌어낼 수 있는 방식에 대한 다양한 이 야기와 표현의 연구가 필요하다. 둘째, 관객의 변화를 상연 과정에서 반영할 수 있도록 좀 더 유연한 극적 구조를 고민할 필요가 있다.

영문초록

The purpose of this study is to see the remedial effects of therapeutic theatres on the audiences and the people involved the performance including the director, actresses, and volunteering guides, by systematizing its production and staging process. This study especially focuses on the actual performance I participated, titled ≪A Duck and a Princess≫. The objects of study were 20 drama therapists involved in the performance including the director, actresses, and volunteering guides and its 899 audiences such as teenagers(in/out of the sheltering organization), migrant women, single mothers, poor mother-and-child families, socially neglected people like depressed women and others who are interested in arts therapy or counseling therapy. I analyzed its producing and staging process with 'a qualitative research method,' using a narrative way that I, an actual participant, looked back on all the procedures I've experienced in that performance in the light of the drama therapy and tried to illuminate its practical meanings. These are the results of the analysis: First of all, I found that a therapeutic theatre has an exactly same format with drama therapy which has three elements; theater experience(warm up activity), watching-expressing(main activity), and encounter-sharing (finishing activity). Both cases, audiences can participate in the performance as active participants, not passive observers. Second, the process of therapeutic theatres helps drama therapists to have reinforced ability and growth. All drama therapists(the director, actresses, and volunteering guides) who engaged in this performance learned how a person's private story can be an universal story by fictionalizing it. Also direct encountering with audiences strengthened their intuitive power, catholicity and quickness. Third, the audiences had chance to gain self-awareness and recovery. Unlike other typical plays, through active involvement in the performance, they examined their own experiences and had opportunities to determine to try to make difference in their lives. We can call it healing process. Fourth, this therapeutic theatre created a new performance pattern by creatively harmonizing a typical play and a drama therapy work. Audiences in this new performance pattern are main characters just like the director and actresses. They also created their own dramatic reality and various meanings. Therefore, the therapeutic theatre ≪A Duck and a Princess≫ had significance in the respect that it sought to find out various practical methods based on the traditional theater play and drama therapy theories. But here I want to add some suggestions for its development. First, we still need to study more about diverse stories and methods to gain audiences' sympathy and active participation in the performance. Second, we need to study flexible dramatic constructions that can apply audiences' reaction into the performance immediately.

목차

Ⅰ. 여는 글
Ⅱ. 치료적 공연의 개념과 구조
Ⅲ. 치료적 공연 ≪오리와 공주≫의 제작
Ⅳ. 치료적 공연 ≪오리와 공주≫의 상연과정과 영향
Ⅴ. 맺는 글

구매하기 (6,600)
추천 연관논문