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강아지형 스마트 토이 놀이가 유아의 스토리텔링에 근거한 그림 표상활동에 미치는 영향
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  • 강아지형 스마트 토이 놀이가 유아의 스토리텔링에 근거한 그림 표상활동에 미치는 영향
  • The Effects of Smart-Stuffed Animal Play on Kindergartner's Drawings based on Storytelling
저자명
현은자,윤현민,이신애
간행물명
어린이미디어연구KCI
권/호정보
2015년|14권 3호(통권29호)|pp.1-21 (21 pages)
발행정보
한국어린이미디어학회|한국
파일정보
정기간행물|KOR|
PDF텍스트(2.68MB)
주제분야
유아교육학
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서지반출

국문초록

본 연구는 유아와 강아지형 스마트 토이와의 놀이 활동이 유아-스마트 토이 상호작용 이전과 이후에 유아의 ‘개’에 대한 스토리텔링에 어떤 영향을 미쳤는지를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 서울 소재 유치원 만5세 유아 26명을 대상으로 총 8회, 각 3분 정도 유아-강아지형 스마트 토이, 비스 킷’과 놀이를 하기 전과 후 두 번에 걸쳐 ‘개’에 대한 그림을 그리도록 한 후 그림 내용에 대해 일대일 개별 면담을 실시하였다. 이후 유아의 그림과 면담 내용을 바탕으로 ‘개’에 대한 유아의 스토리텔링 서 사분석, 등장인물, 시간배경, 공간 배경을 분석해 사전과 사후 차이를 살펴보았다. 그 결과 사전에는 과거 현실에서 유아가 과거, 현실 공간에서 경험한 사실에 근거한 경험, 비유 서사가 주를 이루었고, 사후에는 가상의 시공간에서 개나 다른 동물이 중심이 된 플롯형 서사가 많이 나타나고 유아가 ‘개’의 감정에 공감하는 서사가 새롭게 나타났다. 즉, 강아지형 스마트 토이 놀이 활동이 유아의 ‘개’에 대한 스토리텔링을 확장시켜 주며, 동물에 대한 감정이입도 증가시켜주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유아의 스마트 토이를 활용한 놀이에 대한 연구의 기초를 제공하고 이를 구매하는 부모나 교사에게는 교육적 활용에 대한 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

영문초록

The purpose of this study was to explore the effect of smart-stuffed animal toy on their storytelling of ‘dog’ in a class of five-year-olds. This study includes 26, 5-year-olds from a private kindergarten located in Seoul, Korea. In order to identify children’s storytelling of ‘dog’, drawn pictures by children and interviews were commenced twice, before and after children played with the smart toy, ‘Biscuit’ for 3minutes, eight times over a 4-week period. The collected data was categorized by content, frequency output, semantic analysis, and analyzed. The children's drawings of ‘dog’ and interview were analyzed based on such as narrative structure(persona, empathy, analogy, plot, experience, time factor), character, temporal background, and spatial background. The frequently appeared narrative types found in storytelling in pre-drawings are empathy and analogy in the past time and real space. Whereas in case of post-drawings, the plot type narrative frequently found in storytelling and empathy type appeared newly in the uncertain time and space. The result showed The interactive play between kindergartners and dog-type smart expanded children’s storytelling of ‘dog’ and promoted their empathy of ‘dog’. This research will be useful in understanding children’s play with smart-stuffed animal toy and provide valuable educational implication for parents and teachers purchasing smart toys.

목차

Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌

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